Spelling en Frans 5de leerjaar

Deze oefeningen zijn door juf Ann gegeven.

Week 30 maart – 3 april

Muurstickers slaapkamer Goedemorgen - TenStickers

Wiskunde 

1) Correctie
Je moet zelf les 133 en les 144 in het werkboek verbeteren. De verbetering vinden jullie in bijlage. 

2) Les 145: schaduwen 
—> werkboek p. 32 (p. 33 niet!)
—> zorg+: werkboek p. 32 (p. 33 niet!)

3) Les 146: cijferen delen 
—> werkboek p. 34 (p. 35 niet!)
—> zorg+: werkboek p. 35 (p. 34 niet!)

4) Les 150: deelbaarheid 
—> werkboek p. 41 – 42 (alle oefeningen, ook driehoekjes)
—> zorg+: werkboek p. 41 (alle oefeningen, ook driehoekjes)
herhaling deelbaarheid: https://www.youtube.com/watch?v=xKsyqvpck9M 

5) Les 151: blokkenbouwsels 
—> werkboek p. 43 – 44 (oefening 2 + 3 + 4 volledig, dus allemaal met driehoekjes)
—> zorg+: werkboek p. 43 – 44 (oefening 2 + 3 + 4 volledig, dus allemaal met driehoekjes)

Frans 
1) Vervolg unité 30
—> livre p. 62 – 64 & cahier p. 58 – 60 (oefening 4 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10)
Oefening 4 en 6 zijn luisteroefeningen. Je kan deze bestanden terugvinden in bijlage. 

2) Bingel
De tekst en woordenschat van unité 30 moeten nogmaals beluisterd worden.
Verder staan er herhalingsoefeningen van unité 21 – unité 24 klaar.

Taal
1) Spelling: les 35: woorden met een bijzondere uitspraak 
—> werkboek p. 35 – 37 (alle oefeningen)

2) Taal: les 16.3: begrijpend lezen 
—> werkboek p. 66 – 68 (ook het vlindertje)
       taalboek p. 41 – 43

3) Taal: les 16.4: studerend lezen
—> werkboek p. 69 – 70
       taalboek p. 44 – 45

4) Bingel 
Herhaling: signaalwoorden en verwijswoorden. 

Tip!
Elke dag lezen is heel belangrijk!
Verlies het ‘leren leren’ niet uit het oog!

Week 23 – 27 maart

Daar zijn we weer voor een nieuwe week!

FRANS
Unité 30 (= een nieuw unité!)
—> cahier p. 57 – 59 en livre p. 62 – 63
Opdracht: 
Ze moeten eerst de nieuwe tekst en woordenschat goed beluisteren en nazeggen op Bingel. Ze doen dit best drie keer voor een goede uitspraak en inoefening. Daarna maken ze in het werkboek oefening 1, 2, 3 en 5. Opgelet met het nieuwe werkwoord ‘devoir’. Ook dat moeten ze vooraf goed beluisteren. Vervolgens staan er op Bingel twee extra oefeningen klaar: woordenschat en verleden tijd. Voor de verleden tijd mogen/moeten ze altijd het blauwe blad gebruiken!
Voorbeeld van oefening 5:
A 16h, je sors de l’école. -> A 16 h je suis sorti(e) de l’école.

Tip! Herhaal elke dag enkele woordjes en een werkwoord uit een voorgaand unité. Herhaling is zéér belangrijk bij Frans. 

WISKUNDE 
1) Les 133: kommagetallen delen door elkaar 
—> werkboek p. 8 – 9 (oefening 1 + 2, geen driehoekjes) 
—> zorg+ (oefening 1 + 2 alleen de driehoekjes, oefening 3 volledig)

Extra woordje uitleg: Bij oefening 1 moet de komma weggewerkt worden. We doen dat door beide getallen met hetzelfde getal te vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld: 3 654 : 0,6 = 36 540 : 6

Herhaling: de negenproef https://www.youtube.com/watch?v=RR54A5_FcXs 

2) Les 136: Romeinse cijfers 
—> werkboek p. 15 – 16 (alle oefening, geen driehoekjes)
—> zorg+ (alle driehoekjes)

Herhaling Romeinse cijfers: https://www.youtube.com/watch?v=4g0e4SpDI84 

3) Les 137: Bewerkingen met haakjes 
—> werkboek p. 17 – 18 (alle oefeningen, geen driehoekjes)
—> zorg+ (alle oefeningen, geen driehoekjes)

Herhaling volgorde van bewerkingen: https://www.youtube.com/watch?v=x9YLphimBn0 

4) Les 144: Patronen
—> werkboek p. 30 – 31 (alle oefeningen, geen driehoekjes)
—> zorg+ (oefening 1, 2, 3, 5 alleen driehoekjes, oefening 4 volledig)

5) Herhaling sprong 8
–> oefeningen op Bingel 

SPELLING
1) Les 40: werkwoordspelling
—> werkboek p. 54 – 55 (oefening 1 + 2 + 3, ook vlindertjes)

Afbeeldingsresultaat voor succes

Taken 6B

Beste ouders,

via deze link kan u het opdrachtenblad downloaden voor de taken die uw kind mag maken tot aan de paasvakantie. Probeer uw kind elke school(werk)dag van alle vakken iets te laten maken. Dit doen we ook in de klas en zo blijft uw kind een beetje in het ritme. Uw kind kan ook altijd oefenen op Bingel. Voor Frans is dit zeker aan te raden.

Mochten sommige opdrachten niet goed gaan, gelieve dit dan aan te duiden en ze open te laten. Je mag mij steeds contacteren voor hulp.

Indien uw kind naar de opvang zou gaan, is het aangeraden om enkele taken mee te nemen. Hier is steeds een leerkracht aanwezig die uw kind kan begeleiden met de opdrachten.

Hopelijk kunnen we op deze manier deze periode overbruggen, zodat er niet te veel achterstand wordt opgelopen.

Verzorg jullie goed en tot snel!

Groetjes juf Mieke

Opdrachten 19 – 20 maart

Voor deze week staat er niet zoveel op de planning, omdat we normaal morgen pas zouden terugkomen van sneeuwklassen. Dat lijkt mij al balen genoeg, veel werk zal ik ze deze week besparen. 🙂

WISKUNDE
Les 111: optellen en aftrekken met breuken 
—> wb. p. 61 – 62 alle oefeningen, ook driehoekjes

TIP: Denk aan het kleinste gemeenschappelijk veelvoud om breuken gelijknamig te maken!

OPGELET:  3/8 + 4 = …
Ook hier moet je de breuken gelijknamig maken. De noemer van de breuk 3/8 is 8, dus ik zet 4 gehelen ook om naar een breuk op achtsten.
1 geheel = 8/8, dus 4 gehelen zijn gelijk aan 32/8. 
Zo bekom ik de volgende oefening: 3/8 + 32/8 = 35/8 = 4 en 3/8 (altijd vereenvoudigen!)

SITES:
https://www.youtube.com/watch?v=KdVCEg3h9KE (uitleg)
https://www.youtube.com/watch?v=zMJ3zWPffG8 (omdat het niet altijd even serieus moet zijn ) 

Les 118: afronden en schatten 
—> wb. p. 74 – 75 alle oefeningen, ook driehoekjes

SPELLING
Les 34: hoofdletters schrijven 
—> wb. p. 31 – 33 ‘op onderzoek + even oefenen’ ook de vlindertjes op p. 33

TAAL
Verslag sneeuwklassen
OPDRACHT: Maak een verslagje van onze sneeuwklassen. Probeer van elke dag iets op te schrijven. Je mag dit schrijven of typen op de computer. Ik verwacht dat je gebruik maakt van: een titel, een begin, een midden en een slot. Let goed op: hoofdletters, spelling en een correcte zinsbouw. Probeer een A4 blad te vullen.  

Thuiswerk

Hallo allemaal, 

via deze weg houd ik jullie op de hoogte van wat de kinderen thuis moeten doen. Ik verwacht dat ze elke dag ongeveer 3 uur voor school werken. Gisteren kreeg ik de vraag of ze het ‘leren leren’ moeten verderzetten. Ik kan dat niet controleren, maar ik hoop dat ze beseffen dat het verstandig is om dat te onderhouden. 

Elke week verschijnt er een nieuw overzicht met taken. De hoeveelheid taken komt ongeveer overeen met 3 uurtjes werk per dag. De opgegeven lessen zullen vooral herhalingslessen zijn. Regelmatig probeer ik instructiefilmpjes toe te voegen en voor wiskunde staat alles duidelijk uitgelegd in het Neuze-neuzeboekje.
Natuurlijk zijn er ook sites zoals: https://www.xnapda.be/filmpjes/6de-leerjaar waar je extra uitleg kan vinden. 

Alle lessen worden achteraf in de klas verbeterd. Als er vragen zijn, moeten ze die zeker noteren of aanduiden.

Indien er dringende vragen zijn, mag je mij een e-mail sturen: jill.theunis@lkb-net.be 

Succes!